Op 24 november is het zover: dan gaat het jaarlijkse koopfestijn genaamd Black Friday weer van start. Het van oorsprong Amerikaanse fenomeen dat in 2015 zijn intrede deed in Nederland, duurt allang niet meer één dag. De koopjes duiken al weken van tevoren op. De maandag na Black Friday wordt Cyber Monday genoemd en dan zou het allemaal afgelopen moeten zijn.

Uit onderzoek dat het economisch bureau van ABN AMRO heeft laten uitvoeren, blijkt dat Nederlanders steeds vaker gebruik maken van de aanbiedingen. Waar in 2021 nog 26 procent van de ondervraagden aangaf iets gekocht te hebben tijdens de koopjesdagen, was dat vorig jaar 38 procent.

Opvallend is dat aanbiedingen met minste effect hebben op de groep 55-plussers. Slechts 11 procent hiervan geeft aan dat ze iets tijdens de uitverkoopdagen rond Black Friday iets hebben gekocht. Daartegenover staat dat maar liefst 71 procent van de mensen onder de 35 jaar, aangeeft vorig jaar iets te hebben gekocht.

De sterkste groei zat bij jongeren. In 2022 deed 56 procent van hen inkopen in de periode rond Black Friday, waar dit in 2018 nog slechts 16 procent was.

Toch is de groep die niets koopt tijdens Black Friday, al jaren stabiel op iets meer dan 50 procent. Voor dit jaar verwachten sectorspecialisten van ABN AMRO daar weinig verandering in.

Jagen op koopjes was afgelopen jaar opmerkelijk genoeg het populairst bij Nederlanders met hogere inkomens: 39 procent van de mensen uit deze groep zegt vorig jaar iets gekocht te hebben. Van de mensen met lagere inkomens geeft 34 procent aan dat ze hun slag geslagen hebben.

Black Friday in opmars in Nederland

De groei van het koopjesfestijn is nog lang niet op zijn eind. Volgens het rapport van ABN AMRO kan de detailhandel dit jaar rekenen op meer aankopen: waar 38 procent van de respondenten uit het onderzoek vorig jaar aangaf iets gekocht te hebben, rekent de bank voor dit jaar op 48 procent.

Deze toenemende belangstelling ligt volgens het onderzoek vooral bij de jongste doelgroepen. 80 procent van de ondervraagden uit deze groep zegt zeker iets te gaan kopen. Aan de andere kant geeft 80 procent van de oudere respondenten aan helemaal niets te gaan kopen tijdens Black Friday.

Opvallend is dat financiële zorgen aankopen tijdens Black Friday niet in de weg lijken te staan. Van de huishoudens die stellen moeilijk rond te kunnen komen, geeft 4 op de 10 aan dat ze toch iets van plan zijn te kopen voor Black Friday.

LEES OOK: Hoe deodorant-verkoop van Unilever profiteert van terugkeer naar kantoor